Δράσεις του 1ου Δημοτικού Σχολείου Τυρνάβου για την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκέμβρη

Οι μαθητές του Τμήματος Ένταξης (Τ.Ε.) του 1ου  Δημοτικού Τυρνάβου, με τη δασκάλα τους Τσικριτσή Αικατερίνη, και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία στις 3 Δεκέμβρη, υλοποίησαν δράσεις ως συνιστώσες αποφυγής ή ακύρωσης του «κοινωνικού αποκλεισμού» που αντιμετωπίζουν οι ομάδες παιδιών που παρεκκλίνουν από τα ψυχοκοινωνικά πρότυπα, τα οποία θέτει η κοινωνία και τα οποία βασίζονται σε συγκεκριμένους τρόπους σύλληψης και αποκωδικοποίησης της ψυχοσωματικής υγείας και του «φυσιολογικού» (τυπικού).

1η Δράση (προβολή power point)

Οι μαθητές του Τ.Ε. παρουσίασαν power point το οποίο περιελάμβανε, μορφές αναπηρίας, τη διαφορά των λειτουργικών περιορισμών που θέτει μια μορφή αναπηρίας από την ανικανότητα που η κοινωνία επιβάλλει σε κάθε τι διαφορετικό, καθώς και τρόπων βοήθειας των παιδιών με προβλήματα κίνησης, όρασης, ακοής και νοητικής αναπηρίας. Γιατί σημασία στη ζωή δεν έχει αυτό που δεν μπορείς να κάνεις, αλλά αυτό που μπορείς να κάνεις τόσο μόνος σου όσο και με τη βοήθεια των άλλων.

 

 

Αναφορά στον Στίβεν Χόκινγκ από τη δασκάλα ειδικής αγωγής Τσικριτσή Αικατερίνη καθώς και σε άλλα άτομα διάσημα με αναπηρία.

 

2η Δράση (χορογραφία)

Οι μαθητές του Τ.Ε. με μια πολύ ωραία χορογραφία απέδωσαν το τραγούδι της φιλίας (Παραλλαγή του τραγουδιού, We are the world των Λάιονελ Ρίτσι και Μάικλ Τζάκσον). Βασικό σύνθημα ήταν οι στίχοι «Είμαστε φίλοι, είμαστε αδέλφια, όλοι μαζί ας δώσουμε τα χέρια ο ένας στον άλλο, μια καλύτερη μέρα γεμάτη χαρά, με ειρήνη, αγάπη και ξεγνοιασιά». Οι μαθητές μέσα από αυτή την καταπληκτική χορογραφία μας έδειξαν ότι με την προσφορά της αγάπης και της κατανόησης καταργούνται τα σύνορα του διαφορετικού και χτίζονται φιλίες που γεμίζουν τις καρδιές των παιδιών με ανιδιοτέλεια.

 

 

3η Δράση – προβολή βίντεο «Η καθημερινή ζωή χωρίς χέρια»

«Η καθημερινή ζωή χωρίς χέρια» είναι ένα βίντεο όπου παρουσιάζει μια Ιταλίδα κοπέλα, τη Σιμόνα, που γεννήθηκε χωρίς χέρια και σε αντιστάθμιση αυτών χρησιμοποιεί τα πόδια της για να ανταπεξέλθει στις καθημερινές της δραστηριότητας. Η διαφορετικότητα αυτή της Σιμόνα δεν την εμπόδισε να γίνει μια καταπληκτική μπαλαρίνα (χορεύτρια).

4η Δράση – προβολή βίντεο «Τα γυαλιά της διαφορετικότητας»

Ο Γιάννης, ένας τυπικός άνθρωπος, μπορούσε να δει με τα μάτια του τους άλλους τυπικούς ανθρώπους, αλλά όχι τους διαφορετικούς. Βάζοντας τα γυαλιά της διαφορετικότητας μπορούσε να τους δει όλους και να τους αντιμετωπίζει με το σεβασμό που τους αξίζει.

5η Δράση (δύο βιωματικές δραστηριότητες)

Τυπικοί μαθητές της Έκτης τάξης (ΣΤ΄2) έλαβαν μέρος σε δύο βιωματικές δραστηριότητες για να αποκτήσουν ενσυναισθηματικές ικανότητες, βρισκόμενοι έστω και για λίγο στη θέση των παιδιών με προβλήματα όρασης.  Στην 1η δραστηριότητα 8 τυπικοί μαθητές με δεμένα μάτια έπρεπε να γεμίσουν ένα ποτήρι με νερό (ωστόσο έπρεπε να σκεφτούν τρόπους ώστε το νερό όχι μόνο να μη χυθεί έξω από το ποτήρι, αλλά και να βρίσκεται 5 περίπου χιλιοστά κάτω από το χείλος του ποτηριού). Στην 2η δραστηριότητα άλλοι 8 τυπικοί μαθητές με δεμένα μάτια έπρεπε χρησιμοποιώντας τις άλλες τέσσερις αισθήσεις τους να βρουν υλικά που είχαν τοποθετηθεί μπροστά τους (σε περίπτωση που δεν μπορούσαν έπρεπε να αναζητήσουν βοήθεια). Αυτή η δράση είχε ως σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές ως προς τις δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα άτομα με προβλήματα όρασης σε καθημερινές τους δραστηριότητες και του πόσο σημαντικό είναι να προσφέρουμε τη βοήθειά μας όταν αυτή μας ζητηθεί.

 

Συντελεστές στην υλοποίηση της παραπάνω εκδήλωσης υπήρξαν και οι παρακάτω εκπαιδευτικοί: Ιωάννης Κοντογιάννης, υποδιευθυντής του 1ου Δημοτικού Τυρνάβου, Βάιος Ζιώγας, εκπαιδευτικός πληροφορικής, Παναγιώτα Κόκκαλη, δασκάλα της ΣΤ΄2 Τάξης, καθώς και η Διευθύντρια του Σχολείου Τσίου Αθανασία, η οποία είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη σε θέματα που άπτονται των αναγκών των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.